Tips voor het juiste materiaal

FIETSEN

Voor het beklimmen van de Galibier is het belangrijk dat je materiaal goed op orde is. Hieronder vind je een aantal tips voor het juiste materiaal. Deze tips komen uit het boek van Nynke de Jong en Marijn de Vries. Wil je meer lezen over starten met fietsen en dan voornamelijk voor dames, dan is dit boek echt aan te bevelen. Je kunt het kopen bij de boekhandel. Het boek heet: Vrouw en fiets.


Heb je nog geen racefiets dan is het wellicht prettig om eens de racefiets van een vriend of vriendin lenen. Let er wel op dat die fiets niet veel te groot of te klein is voor jou. En laat je niet afschrikken door de rare houding die je aan moet nemen. Het voelt in het begin onnatuurlijk, maar dat went snel. Bevalt het rondje op de leenfiets snel, dan kun je ervoor kiezen om een racefiets aan te schaffen.

Hieronder een aantal tips:
  • Bedenk van tevoren wat je ongeveer wilt uitgeven aan een fiets.
  • Een goede nieuwe racefiets van een beetje kwaliteit kost minimaal € 800,- tot € 1.000,- . Wil je dit er niet voor uitgeven, dan zijn er voor minder geld ook erg goede tweedehands racefietsen te koop. Deze vind je vanaf € 300,-.
  • Vraag van tevoren of je de fiets die je het fijnst lijkt, voor een testritje mee mag nemen. Hiermee kun je goed voelen of de fiets echt bij je past.
  • Kies een fiets met 3 bladen voor, zodat je genoeg versnellingen over hebt tijdens de beklimming.
  • Bekijk ook de onderstaande instructievideo van Marthijs Wegdam!

WANDELTIPS

Tips voor het juiste materiaal bij het wandelen!

Om de wandeltocht naar de top van de Galibier tot een succes te maken, hebben we enkele tips op een rijtje gezet die je daarbij kunnen helpen.


  • Zorg voor goed schoeisel. Voor het terrein waarop gewandeld wordt tijdens deze tocht is het aan te raden om te kiezen voor een hoge wandelschoen. Mocht je nog niet in het bezit zijn van een paar goede wandelschoenen, laat je hierover dan goed informeren bij een winkel die gespecialiseerd is in outdoorartikelen, zoals Bever.

  • Zorg voor goede wandelsokken. Een goede wandelsok heeft geen naden en is gemaakt van synthetische materialen of wol, of een combinatie hiervan, maar in ieder geval moet er geen katoen in zitten.

  • Zorg voor goede ademende kleding. Laagjes kleding is vaak het beste tijdens het wandelen. Wees er ook goed op voorbereid dat het weer tijdens het wandelen in de bergen zomaar kan omslaan. Zorg dus ook voor goede ademende waterdichte kleding. Ook hierover kun je je uitstekend laten informeren bij de gespecialiseerde outdoorwinkels.

  • Het is van belang dat de schoenen die je gaat gebruiken, goed zijn ingelopen. Dit voorkomt blaren tijdens de tocht. Goed trainen vooraf is zeker aan te raden. Zorg dat je vooraf redelijk wat wandeluren hebt gemaakt. Probeer ook eens te wandelen met wat bepakking op je rug, aangezien je tijdens de tocht ook met een dagrugzak met de nodige spullen zult lopen.

  • Zorg ervoor dat je voldoende drinken/water en eten meeneemt. Je kunt hierbij denken aan energierepen, nootjes en chocola als extra snack naast je boterhammen. Je hebt tegenwoordig goede dagrugzakken waar ruimte in zit om een waterzak mee te nemen. Op deze manier kun je veel water meenemen, zonder dat dit ongemakkelijk op je rug voelt.

  • Neem ook wat blarenpleisters en een klein assortiment aan ehbo-spullen mee. Als je van jezelf al weet dat je gevoelig voor blaren bent, kun je je hielen ook preventief afplakken met zogenaamde second skin of eventueel sporttape.

  • Mocht je de tocht hardlopend willen afleggen, dan volg je hetzelfde parcours als de fietsers.

Veel succes met de voorbereidingen. Maak er een onvergetelijke ervaring van!

HARDLOOPTIPS

Wereld | 18-5-2016 @ 00:00
  • Stel vooraf een reëel doel. Non-stop vanuit Valloire naar Col du Galibier rennen is geen must, het feit dat je stukken bergop rent is al een topprestatie. Ren bijvoorbeeld van bevoorradingspost tot bevoorradingspost. Durf te gaan wandelen en je doel aan te passen als je lichaam hierom vraagt.
  • Loop met kleine rustige passen, dit kost minder kracht/energie. Oefen deze pas door een dijk, brug of viaduct op te rennen.
  • Kijk tijdens het rennen voor je uit, houd je hoofd recht en geniet van de omgeving. Voorkom dat je met een gebogen hoofd naar het asfalt voor je gaat kijken, en je je longen ‘dicht drukt’.
  • Train niet alleen op het vlakke asfalt, maar maak ook eens op glooiende bospaden of in mul zand.
  • Gemiddeld ben je toch 2 tot 3 uur bezig met een zware inspanning voor je lichaam, train in Nederland niet alleen de afstand maar ook de duur(inspanningstijd). Zo kun je je lichaam laten wennen aan een langdurige prestatie.
  • Zorg dat je energie en vocht voorraden tijdig worden aangevuld. Gebruik bijvoorbeeld Isotone gels, deze kun je gemakkelijk zonder water innemen. De hoeveelheid. Oefen het gebruik van gels/voeding  tijdens je trainingen. Gebruik tijdens de beklimming van de Galibier dezelfde gels/voeding die je ook in je trainingen gebruikt(e).
  • Ga je gebruik maken van een drinkgordel? Draag deze ook ‘regelmatig’ met je lange duur training, een niet goed zittende drinkgordel kan vervelende schuurplekken veroorzaken.
  • Train je drie keer per week? Een goed trainingsindeling zou dan kunnen zijn; *Interval training, *Duur training, *Fartlek training. Train je twee keer per week? Een goed trainingsindeling zou dan kunnen zijn; *Interval training, *week 1  Duur training, *week 2 Fartlek training. De lengte en intensiteit van de trainingen is geheel afhankelijk van je basis ‘loop conditie’.
  • Zorg voor goede hardloopschoen die bij jouw loopstijl past (neutraal/pronerend)
  • Zorg dat je hardloopschoenen goed zijn ingelopen maar niet versleten (gemiddelde hardloopschoen gaat 1000-1500KM mee).
  • Draag synthetische hardloopkleding. Laat je kleding keuze afhangen van het weer, kies bij koud weer voor laagjes i.p.v. ‘dikke’ kleding.
  • Vergeet vooral niet te genieten, voor je het weet ben je op de top!