Informatie over wandelen!

Loop naar de top van de Galibier en maak een nieuw leven mogelijk voor een gezin. Getraind of minder getraind, laat zien dat je de top kunt bereiken en realiseer hierdoor een huis voor mensen in Bangladesh. Door deze prestatie laat je zien dat jij je wilt inzetten voor mensen die in armoede leven. Wandelen of hardlopen, beide opties zijn mogelijk.

Klik op de afbeelding voor een vergroting (opent in nieuw venster). Hardlopers volgen dezelfde route als de fietsers.

Realiseer een huis met €1000,- sponsorgeld

Natuurlijk ga je niet voor niets die berg op. Door minimaal € 1.000 aan sponsorgeld bijeen te brengen, zorg je al voor één huis in Bangladesh! Deel jouw prestatie met anderen en daag hen uit je te sponsoren.  Ons doel is om minimaal 250 gezinnen te helpen aan een huis.  


De wandelroute


De wandelroute is een hele mooie, uitdagende tocht, die zal beginnen in Valloire en eindigen op de top van de Galibier. De tocht is totaal 18,5 km. lang en er wordt 1200 m. geklommen. Het begin van de wandeling is vrij vlak en volgt in eerste instantie de rivier, dat is dus prettig voor het inlopen. Verderop tijdens de tocht zal het allemaal wat steiler worden, maar goed begaanbaar.
 
Om er voor te zorgen dat de tocht veilig uitgevoerd kan worden, hebben wij er voor gekozen dat er twee gidsen met de wandelaars mee zullen wandelen. Hoger in de bergen is geen bereik met mobiele telefoons, dus is contact op die manier uitgesloten. De gidsen werken met walkie talkies, die ook aangesloten zijn op het lokale noodoproepsysteem. Bovendien kennen zij als geen ander het gebied en kunnen zij tijdens de tocht veel vertellen. Wij hebben bewust gekozen voor twee gidsen. Niet iedereen zal in hetzelfde tempo wandelen. Mocht de groep dus uiteen vallen in een wat sneller en wat langzamer team, dan is bij beide groepen een gids aanwezig.
 
Wij adviseren de wandelaars om zelf een lunchpakket mee te nemen voor tijdens de tocht. Wij zullen er voor zorgen dat de wandelaars een lekkere snack meekrijgen voor onderweg. Zelf dienen de wandelaars te zorgen voor broodjes en wat je verder zelf lekker vindt. Denk hierbij aan energierijk eten. Ook moet je minimaal 2 liter water meenemen voor onderweg.
 
Het laatste deel van de tocht zal over een pad gaan dat min of meer parallel loopt aan de weg waar de fietsers langs gaan, op deze manier komen de fietsers en de wandelaars samen op de top van de Galibier Vanaf 1 kilometer onder de top worden de wandelaars naar beneden vervoerd per bus.



Tips voor een succesvolle tocht

Om de wandeltocht naar de top van de Galibier tot een succes te maken, hebben we enkele tips op een rijtje gezet die je daarbij kunnen helpen.

  • Zorg voor goed schoeisel. Voor het terrein waarop gewandeld wordt tijdens deze tocht is het aan te raden om te kiezen voor een hoge wandelschoen. Mocht je nog niet in het bezit zijn van een paar goede wandelschoenen, laat je hierover dan goed informeren bij een winkel die gespecialiseerd is in outdoorartikelen, zoals Bever

  • Zorg voor goede wandelsokken. Een goede wandelsok heeft geen naden en is gemaakt van synthetische materialen of wol, of een combinatie hiervan, maar in ieder geval moet er geen katoen in zitten.

  • Zorg voor goede ademende kleding. Laagjes kleding is vaak het beste tijdens het wandelen. Wees er ook goed op voorbereid dat het weer tijdens het wandelen in de bergen zomaar kan omslaan. Zorg dus ook voor goede ademende waterdichte kleding. Ook hierover kun je je uitstekend laten informeren bij de gespecialiseerde outdoorwinkels.

  • Het is van belang dat de schoenen die je gaat gebruiken, goed zijn ingelopen. Dit voorkomt blaren tijdens de tocht. Goed trainen vooraf is zeker aan te raden. Zorg dat je vooraf redelijk wat wandeluren hebt gemaakt. Probeer ook eens te wandelen met wat bepakking op je rug, aangezien je tijdens de tocht ook met een dagrugzak met de nodige spullen zult lopen.

  • Zorg ervoor dat je voldoende drinken/water en eten meeneemt. Je kunt hierbij denken aan energierepen, nootjes en chocola als extra snack naast je boterhammen. Je hebt tegenwoordig goede dagrugzakken waar ruimte in zit om een waterzak mee te nemen. Op deze manier kun je veel water meenemen, zonder dat dit ongemakkelijk op je rug voelt.

  • Neem ook wat blarenpleisters en een klein assortiment aan ehbo-spullen mee. Als je van jezelf al weet dat je gevoelig voor blaren bent, kun je je hielen ook preventief afplakken met zogenaamde second skin of eventueel sporttape.

  • Mocht je de tocht hardlopend willen afleggen, dan volg je hetzelfde parcours als de fietsers.

Veel succes met de voorbereidingen. Maak er een onvergetelijke ervaring van! Ga je de uitdaging aan? Dan kun je hier inschrijven!

Wil je een impressie krijgen van de wandeltocht? Bekijk dan onderstaand filmpje gemaakt door Team van Harberden en Ruth Bosch!